Notice: Funkcja wpdb::prepare została wywołana nieprawidłowo. Wysłano inną liczbę argumentów (3) niż liczba elementów zastępowalnych (2). Dowiedz się więcej: Debugowanie w WordPressie. (Ten komunikat został dodany w wersji 4.8.3.) in /wp-includes/functions.php on line 4231
CBRTP | Prezentacja DRONA – GEOMONITOR w Instytucie Lotnictwa
CBRTP | Prezentacja DRONA – GEOMONITOR w Instytucie Lotnictwa
Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu
centrum badań, centrum badań i rozwoju technologii dla przemysłu, narodowe centrum badań
20696
post-template-default,single,single-post,postid-20696,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.2.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive

Prezentacja DRONA – GEOMONITOR w Instytucie Lotnictwa

W ramach cyklu Noc Muzeów Instytut Lotnictwa udostępnił zwiedzającym jednostkę bezzałogową (sterowiec hybrydowy – połączenie wielowirnikowca z aerostatem) wykonany na zamówienie Konsorcjum – Przedsiębiorstwo Badań Geofizycznych, OPEGIEKA, Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu, przez Polskiego wykonawcę firmę ADACO pod nadzorem Instytutu Lotnictwa.

 

link do strony wydarzenia – http://nocwinstytucielotnictwa.pl

 

Bezzałogowiec jest napędzany 2 silnikami spalinowymi Simonini o mocy 33 kM każdy oraz stabilizowany układem 4 silników elektrycznych NTM o mocy 5,5 kW każdy. Dzięki nim możliwa jest stabilizacja obiektu z dokładnością do 10 cm, co jest bezprecedensowym wynikiem. Obecny zasięg prototypu bezzałogowca to 50 km, ale może on być znacząco powiększony w zależności od wyboru technologii zasilania silników oraz obszaru zastosowań.

 

W procesie projektowania i testów jednostki wykazano jej dodatkowe możliwości, co pozwoli na jej wykorzystanie w wielu innych obszarach. Ruszyły już prace nad wersją bezzałogowca o mniejszej średnicy 3 m. Konsorcjum zamierza dostosować drona przez optymalizację wagową konstrukcji oraz dobór wyposażenia do zastosowań zarówno cywilnych jak i wojskowych. Większy zasięg i udźwig pozwolą na poszerzenie spektrum jego możliwości – będzie mógł wykonywać zadania obserwacji granic, loty rozpoznawczo-zwiadowcze, loty rozpoznawcze podczas akcji ratowniczych. W planach są także wersje z wyposażeniem przydatnym w drogownictwie w procesach planowania i monitorowania jakości wykonania dróg krajowych i autostrad, a także do monitorowania stanu infrastruktury energetycznej. W ostatnim przypadku analizowane są możliwości zasilania baterii silników elektrycznych bezpośrednio z sieci energetycznej.

 

Absolutną nowością drona jest układ wirników oraz autorski system sterowania, które w połączeniu z aerostatem dają niespotykane dotąd parametry sterowności i udźwigu.

20151016_16411020151016_16371420151016_16421520151016_16502020151016_163801

Jednostka wykonana na potrzeby projektu nr. POIG.01.04.00-00-363/13, tytuł Projektu: „Eksperymentalna adaptacja metod aerogeofizycznych dla opracowania narzędzi efektywnego monitorowania stanu wałów przeciwpowodziowych i innych liniowych obiektów infrastruktury lądowej” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.4 Wsparcie projektów celowych